lördag 3 januari 2009

Släkten är bäst


Håller ju på med mitt husbygge. Det vet alla i min omgivning. En del mer än andra. Jag har bra koll på det mesta och vet hur och vad jag vill. Dessutom har jag en svåger som lotsar mig hyfsat genom dom värsta minorna. Branschen är en skojarbransch och jag har lärt mig att inget är vad det verkar vara. Priser halveras eller fördubblas. Virke som är från Norrland har växt i en småländsk mosse snabbt som s-tan och har färre ådringar än vad jag har runt ögonen. Eller det blev kanske fel. Dom är ju rätt många dom där små strecken runt ögonen och då skulle ju virket kunna vara rätt ok ändå. I alla fall... Ett tungt beslut att ta är det där med färgen på huset. Kulören skulle vara mattsvart hade jag bestämt. Så då var det Falu svartfärg som gällde. Målarmästaren skakade på huvudet och menade att den färgen är som godis för ett lite fuktigt virke som har växt på den småländska mossen. Rötlarverna älskar äggtempera. Sen håller inte färgen speciellt länge då det mesta är vatten. Jaha var hamnade man då? Hjälp mig, har jag sagt till min omgivning. Tystnad. Ingen vågar råda en argbigga. Endast min goa, kära syster som är härdad sedan många år. Du ska måla med svart lasyr (som då blir lite blankare). Det finns annat att göra än att hålla på med att måla hus i tid och otid.
Tack syster. :-)

2 kommentarer:

Jelinus sa...

Haha, lycka till med färgval, inte förrän man bygger om, till eller nytt hus förstår man till fullo vad ordet kompromiss betyder! Gott nytt år på dig också!

Looovgren sa...

Tack J. Förmodar att du gjort samma resa. Gott nytt på dig också.