lördag 31 januari 2009

Ellos Expo


Tidigt 70-tal. Ellos Expo. Ingång från Skaraborgsvägen. Två stora vippdörrar och så uppför en bred trappa. Ljudet av en Hammondorgel sätter stämningen. En liten rund farbror spelar shoppingmusik live på ett litet podie mitt i varuhuset. Vi ilar snabbt bort mellan snurrställningarna för att markera bra platser. Mamma Hjördis och hennes syster Kerstin i täten och så jag och syrran några steg efter. Det är modevisning på Ellos Expo. Tore Skogman är konferencier och vi är i tid som vanligt. Vi är uppväxta med att vara i tid, gärna i alldeles för god tid. Är det kalas på gång så är vi alltid en kvart före utsatt bjudtid. Då, när mor och far höll i klockan. Vi fick i alla fall grymma platser. Mitt i. Det är nämligen inte bra att sitta för långt fram. Det är en hög catwalk som går ut som små landbryggor i lokalen. Vi lägger ut jackor och väskor och så kan man strosa runt i några timmar innan det är dags för årets kollektionsvisning. Det är verkligen smockfullt med folk och när det börjar dra ihop sig så sitter vi där på våra toppenplatser. Tore kommer sjungande in på scenen och drar igång visningen. Proffsmodeller. Kurt, Lisbeth, Hans, Liz och allt vad dom heter. En av modellerna har en mer lyckad polisongfrisyr än den som kusinen Gun fick till på mitt lilla huvud. Tore talar om vad Lisbet har på sig, en ljusblå byxdress med sydda pressveck som finns i färgerna gul, ljusblå, vitt och roströd ... Nya katalogen ligger utplacerad och vi shoppar loss bland nyheterna efter visningen. Eller rättare sagt så kollar vi in vad vi tycker är fint och så beställer vi via min morbror Hasse som jobbar på Ellos och har 20%. Vi är ju boråsare.
Det var tider det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Herregud, vilket minne du har... hur kommer du ihåg? Själv bodde jag i Göteborg som barn och postorder fanns inte i min värld. Min mamma sydde alla mina kläder fram till 4:e klass, då vill jag ha V-jeans och fräck täckjacka från EPA och svarta plattåträskor! Vilka tider... /Kram Jeanette