måndag 26 januari 2009

Alingsås - en stad med tempo

Har vart i Alingsås i helgen. Jisses vad folk. Snirklade runt efter en parkeringsplats i evighet. Hittade en 30 minutersplats till slut precis utanför Baldershage! Det var säkert 10 år sedan jag var i den lilla staden senast. På den tiden då jag var en vanlig familj med man och barn så åkte vi dit lite då och då och framförallt fikade. En gång, då på den tiden, så gick jag och min fd runt med vår förstfödda lilla dotter i en liten sulky, stolta föräldrar. Fram kommer två rätt påstrukna herrar..man kan säga att dom hade en del erfarenhet av Anitras sortiment. Dom pekar på ekipaget och frågar; Å hur gammal e den där då? Vi sträcker på oss lite och säger 2 år. Faan det kan man inte tro, säger herrarna, däckena e ju inte alls sletna..
I alla fall, jag blev förvånad över hur stan har utvecklats. Då var det ju bara en massa mysiga fik men nu hade det helt plötsligt ploppat upp en hel del mycket inspirerande butiker inom framförallt inredning. Hade en teori ett tag om att Alingsås har byggt upp sin kärna runt en social tillvaro. Folk åker in och fikar en lördag fast det inte är lönehelg, man strosar runt och fyller gator och torg. Vi är ju flockdjur som vill umgås trots allt. Drog teorin för min kollega Krille som snabbt dödade den och sa att; - Nu är det så att det var faktiskt lönehelg då dom flesta får sin lön den 25:e. Jaha ja så var det med det. Det är bara vi och så kanske nåt mer litet företag som sitter och tjuvhåller på lönen till den 27:e. Ahhh imorrn fylls mitt konto..

1 kommentar:

Anonym sa...

din storasysters "lilla" företag får också lön den 27