tisdag 15 september 2009

Vin i näsan

Har varit på vinprovning. Grannen Kent bjöd ju med mig när vi hade grillkväll. Hustrun Inger skulle följt med också men hon var snuvig. Det var en trevlig tillställning. Vinexperten var en lång och tung skåning som pratade misstänkt likt Kajan i HippHipp. Jag är ju ingen van provare, däremot en ganska van vindrickare men det är en viss skillnad. Man stoppar ner näsan djupt i glaset och drar in frukter, ekfat, ventilgummin, bär och godis in i dom små borrarna. Jag känner på sin höjd lite vanilj. Lukta djupt, säger skåningen, och länge då känner ni även hur Vics Citron blommar upp. Jag drar in luften i näsan, flera gånger, inga halstabletter här inte. Smaken däremot har jag grepp på. Sött och syra och en hel del eftersmaker. Skåningen har även fixat smakförstärkande smårätter till. Det studsade till i munnen. Smaskigt. Oktober är nästa vända.

Inga kommentarer: