lördag 18 juli 2009

En perfekt familj

Det finns en sådan familj. Mamma, pappa och tre barn. Bor i ett litet svart hus nära Tolken. Äldste sonen har flyttat ut i en friggebod för lite avskildhet från sina två tonårssystrar. Mamman jobbar som förskollärare och har en fantastisk trädgård som jag bara skulle vilja ta i en jättestor skopa och flytta hem till Grändgatan. Hon är genomsnäll och ger mig alltid smakprov i form av buketter från hennes vilda rabatter. Pappan jobbar som ekonomichef och blir alltid lite utarbetad innan semestern p g a alla bokslut som bara måste vara klara före ett precist klockslag. Annars är han en rolig och engagerad pappa som tränar sina döttrars fotbollslag.
Jag har känt dom i 25 år. Mitt x och jag umgicks med dom ofta ofta. Vi har firat 25-års kalas högst upp i Montparnass den 14 juli med varsin kypare och silverlock och med Frankrikes hysteriska nationalfyrverkeri i bakgrunden. Vi har firat nästan alla midsomrar tillsammans i alla olika nivåer, från barnlöst till familj. Bodde ett tag i varsin ända av Tolken och åkte mycket båt och vattenskidor. Vi har haft skitkul ihop helt enkelt.
Varje år drar vi tjejer numera iväg på en liten tur. Hon och hennes två döttrar och så jag med mina. Vi har snurrat runt i södra Sverige men hamnar ofta på vår västkust. Det är härliga små resor fastän vi ofta har idétorka om vad vi ska hitta på. I år var det extra svårt då min plånbok innehöll fyra malflugor. Regn regn regn till på köpet. Det blev, trots malflugor, Freeport i Kungsbacka och sen Tjolöholm slottsvandring. Lät väl så där spännande och det var precis vad det var. Rätt fult slott och en rätt tråkig guide. Men det spelade ingen roll. Hem och lagade god mat och sen doppade sig yngsta tjejen i Tolken trots 14° och pissregn. Strongt.
Jag är glad att jag känner denna familj. Dom bråkar, svär och surar också men kärnan finns där. Den där kärnan där man ser att dom tycker väldigt mycket om varandra och trivs ihop.
Ett smakprov på vår sommar kommer här...





Inga kommentarer: