torsdag 29 juli 2010

Aborremåltid andra försöket

Andra gången gillt. Fick ju "fileade" frysta abborrar av min mor och far för ett tag sedan. Filé för mig är helt benfritt. Det var inte mycket kött mellan alla ben på dom små firrarna. Suck. Jag hade verkligen längtat.
Igårkväll ringde Brittis från sin brygga vid Tolken och frågade om jag ville ha nyfångade abborrar. Oaaahhh, jaa. Tack. Gärna. Idag stod en påse på trappen med 8 små fina ofileade fiskar när jag kom hem . Inte många gånger jag har försökt mig på att filea fisk. Men någonstans i huvudet satt pappa Åkes instruktioner. Skär utmed ryggfenorna, ta bort skinnet och skär sist en skåra så fisken ser ut som två byxor. Inga problems fast fiskarna var rätt små. Men ack så goda. Icke ett enda ben i dagens lunch som bestod av mjöldoppade abborrar stekta i smör, potatismos, lingonsylt, egenodlad sallad och knäckebröd. Fina fisken!


Lite mjöl med vitpeppar och salt
Fräs i lite smör på medelhög värme
Avnjut tillsammans med potatismos, lingon, sallad och knäckebröd