fredag 7 augusti 2009

Goda grannar

Vi har nu bott i vårt nya hus i nästan exakt två månader. Allt funkar fint. Vi har vant oss vid alla ljud och vet hur både larm och diskmaskin funkar. Står fortfarande en och annan flyttlåda synlig men dom börjar bli platta och precis lika svårstuvade som dom var innan dom blev en funktionell låda. Man kan numera också komma in i garaget utan att skada sig på diverse saker. Om man nu får upp dörren. Vet inte varför det är så men de flesta garageportar bågnar till och slår sig och gör det antingen helt omöjligt att öppna eller stänga.
Alla grannar har tagit i hand och hälsat välkommen. Vet inte vad dom heter för just den informationen slank som vanligt rakt förbi mina öron. Alla grannar utom Kent. Kent har följt bygget och varit en trevlig prick som har bistått med murbruksvatten och goda råd. Kent förser oss med sallad, vinbär och små goda morötter. Kent är ofta i sin trädgård och klipper sniglar, gräs och buskar. Och så kommer han med goda råd som sagt. - Du skulle mullat lite innan du sådde gräsfröna. - Jag gjorde det, svarade jag men det hjälpte föga när himlen har öppnat sig, inte en gång utan 10 gånger under vår fantastiska sommar. -Jasså, du gjorde det men du skulle nog ha mullat lite även efter du sådde serru. - Ja, det gjorde jag ju inte, det var lite dumt. Så gräver jag vidare en stund innan nästa pratstund äger rum. - Jag ska trimma lite, säger Kent, ska jag ta lite på din sida också kanske? Jag har ju inte prioriterat upp strimman mellan våra hus så den lilla knotiga snutten har fått lite spridd gräsväxt som har frodats i regnet. - Nja, säger jag och känner att nu börjar tomtgränsen suddas ut lite väl mycket. Jag tar det nog med lien sen. Så går jag raka vägen till mitt förråd och slipar till min fina lie och drar av dom små stråna. Träffar en och annan sten också så gnistorna yr och små gnistor börjar också slå inombords. När Kent trimmat klart så kommer han ytterligare en vända för ett litet avrundningssnack. - Vi sa väl vid nåt tillfälle att vi skulle grilla eller? Jag och Inger kan imorrn så om vi tar med oss lite vin så kanske du kan fixa grillen? Min mun öppnar sig och säger: - Javisst det låter ju jättetrevligt. Vilken tid? - Ja, jag jobbar hemifrån imorrn så vi kan komma när som helst säger Kent. - Ja det gör ju inte jag så det kanske räcker att ni dyker upp vid 7. Sen kommer sista frågan när jag är på väg att gå in och stänga dörren om mig. - Varför har du satt dom där växterna så långt från tomtgränsen? - Ja, det är syrener, sa jag och dom ska växa upp och bli riktigt stora och väldigt täta...

Inga kommentarer: