tisdag 7 februari 2012

Avslappning och mental träning

Av min kurator på lasarettet fick jag efter lite ledande frågor tips om mental träning. -Jag tror att kropp och själ hör ihop, sa jag till henne efter lite slösnack i början. -Jag tror att om själen inte mår riktigt bra så kan den i värsta fall ge den här typen av effekt på din kropp. Kan det vara så? frågade jag. -Ja vad bra att du säger så sa hon. -Det är inte riktigt rumsrent att prata om sådana tankar när man jobbar på ett rationellt sjukhus där forskning och beprövade läkemedel sätts i första rummet.
Nu är det inte riktigt så att det saknas forskning runt detta. Det finns en mängd forskningsrapporter om placeboeffekten som det kallas. För att få ett läkemedel godkänt ska det visa sig vara mer effektivt än att bara bota 30-40% av patienterna. Så stark räknar forskarna med att vår tro, tankens kraft är, utan att vi ens är medvetna om att vi använder den. Detta berättade kurator Anita för mig. Sen rotade hon runt lite på sitt stökiga skrivbord och tog fram en liten bok som gick lite mer på djupet om ur vi medvetet kan stärka tankens kraft genom olika övningar. Jag har dessutom beställt en cd med 5 olika mentala träningar som ska hjälpa mina små men effektiva trombocyter (vita blodkroppar) att springa runt i min kropp och städa bort skiten.
Fick CD'n igår och har börjat öva. Det är svårt att gå från ensamstående, effektiv egenföretagare till en lugn och harmonisk cancerpatient.
Man går ner i en mycket djup vila och lär sig att se olika inre bilder som ska stärka själen på olika sätt. Man ska t ex visualisera hur trombocyterna väller in i kroppen och börjar städa runt och tillintetgör tumören. Man ska föreställa sig en framtidsbild där man är frisk och stark och gör det man vill. Då såg jag hur jag slet i min täppa och hur staketet och min framsida kommer att bli. Riktigt jäkla bra faktiskt men jag har bara kommit till att staketet är på plats helt omålat.
Tappar koncentrationen emellanåt och låter effektiva, planerande tankar swischa in men jag har bara gjort 3 övningar än så länge. Testa en avslappningsövning här om ni vill...
http://www.utbildning-co.se/media/muskular_avslappning_112kbps.mp3

I övrigt så vill jag att kylan ska ge vika. Det gör så ont i näsan när jag andas in den kalla torra luften. Vräker in näsolja som rinner ut utan att jag märker det och det ser rätt ofräscht ut faktiskt. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Som vanligt ligger du inte på latsidan kära lillasyster!!!Du är bäst...kram kram kram