fredag 27 augusti 2010

Social kompetens

Kollegan Sofie har en son som heter Viktor. Viktor har jobbat extra i en spelbutik över sommaren och skaffat sig en stamkrets av kunder. Han har dessutom en social kompetens utöver det vanliga och bygger förtroende till både gammal och ung. Fixar med bongar åt gamla tanter som flörtar med den långe, snygge 19-åringen.
Förra veckan kom stammisen Gunnar 80 år in och Viktor berättade att hans vik strax gick ut. – Men vi har ju snackat om att åka till Åby, sa Gunnar. – Jamen, sa Viktor då gör vi det på torsdag. Hur får jag tag på dig för jag måste kolla med morsan om jag får låna bilen? Gunnar vände på en gammal bong och snirklade ner sina uppgifter... Viktor kikade på lappen och log. Med liten snirklig gammelmansstil stod det: Härskogens Boende..Gunnar.
Det gick några dagar sen dök nästa stammis upp. Lasslo. Lasslo hade hört av Gunnar att en resa till Åby var på gång och kom in och frågade om han kunde hänga på. – Inga problem, sa Viktor men jag tar med mig en kompis också. – Jasså, sa Lasslo. Hur många får man plats? Kan vi ta med några fler? – Nja, sa Viktor det är ingen stor bil.
Dagarna gick och Viktor ringde Härskogens äldreboende och kollade att allt var ok. Sen bar det av till Åby. Gubbarna berättade att dom var gamla alkoholister och bodde under hårda premisser på Härskogen boende. Alkotest varje morgon annars åkte dom ut på gatan, så ölen på Åby var bannlyst. Kul hade dom haft i alla fall. Och ev vinster hörde jag inget om.

Inga kommentarer: