fredag 25 februari 2011

Quiz

Imorgon blir det quiz-afton. Har plitat ihop ett 25-tal frågor och gått tillbaka bland musikminnen. Fantastiskt vad man kan komma ihåg med hjälp av några låtar. Ett minne som studsar ut lite extra är LiveAid. Bodde i en vindsvåning på Vegagatan med Perra, Klippansoffa och en granne som hade väldigt högljudda kvällsaktiviteter.
LiveAid sändes på två kontinenter och Phil Collins var på två platser samtidigt. Han flög mot tiden i ett jetplan mellan NewYork och London. Så på samma klockslag var han på två olika ställen. Fantastiskt! Vi satt uppe hela natten och kollade på våra arenastjärnor som alla jobbade mot samma mål. Få Afrika på fötter. Nu 26 år senare händer det grejer men kanske inte riktigt som vi trodde.
Mäktigast tror jag Queen var. Andra värda att nämna är en lite överskattad stairway to heaven med LedZeppelin, ett ungt U2, min kärlek Roger Daltrey i The Who, (Perra sorry det var Roger på mina ögonlock), två yrväder i form av Tina T och Mick Jagger, och min heroe David trots en mintgrön kostym, en fast-i 70-tals-frisyr-Neil Young, åhhh så INXS men vad cool han var sångaren..Han skulle vara precis lika frän idag.
Om jag en gång skulle få vrida klockan tillbaka och uppleva något igen så ligger 13 juli 1985 väldigt nära till hands. Då var jag ung, glad, på och jag bodde inte i Afrika.

Inga kommentarer: